الخميس، ٢١ يونيو ٢٠٠٧

انا بتعلم بفلوسي




كثيرا مااسمع هذه العبارة سواء كنت انا الذي اقولها او اسمعها من الاخرين كتعبير عن المعاناة الذي نشعر بها من ارتفاع مصروفات التعليم وان كل مرحلة تمر بها ترتفع مصروفاتها اضعافا مضاعفة ، ولكن هذه المرة سمعتها ولكن بشكل مختلف من احدي الشباب المرفه الذي لايحمل للدنيا هم بالبلدي كده .
تبدا القصة وانا ذاهبة الي احدي الجامعات الخاصة تدعي(...) للتقدم للعمل كمعيدة بكلية الاعلام بالرغم من طول الطريق اليها وارتفاع ثمن المواصلات التي اضاعت ميزانية الشهر بتاعي الا انني كنت متحمسة جدا للوصول اليها وبعد رحلة من المعاناة في المواصلات وصلت اليها ، وصراحة من الخارج تحس فعلا انها مصروف عليها اشجار وزرع ونظام وحتي حراس لابسين لبس شيك واستقبال رائع لاي زائر ، المهم دخلت الجامعة وسئلت عن الكلية وبعد معاناة لانه ببساطة الطلاب ميعرفوش الا كليتهم ولا مساعدة من احد وبسرعة ادركت اني بسال اشخاص خطا فرحت علي احد رجال الامن وسألته وبسرعة دلني عليها ودخلت الكلية وقمت بالاجراءات الخاصة بالتقديم وبسرعة خلصتها ، وعزمت الرحيل ولكني وجدت نفسي متعبة فجلست علي احدي الكراسي في المدخل هناك قلت ارتاح شوية وبعدين اروح وكان بجانبي مجموعة من الطلاب يتحدثون مع بعضهم ووسط الكلام عرفت ان عليهم امتحانات بس لامسكين ورق ولا كتب زي احنا مابنعمل ايام الامتحانات ولا في توتر ولاغيره ، صراحة فضولي دفعني ان اتكلم معاهم ودي فرصة لي اعرف ناس جدد وكمان لو شاء الله احتمال ادرس لامثالهم ، جلست اتكلم معهم في موضوعات كثيرة منها مجاميعهم في الثانوية وليه اختاروا مجال الاعلام ...الخ ، ولكني سالتهم عن نظام الدراسة في الكلية وليه هما لايذاكروا مع انهم عليهم الامتحان بعد قليل ، صراحة كان فيهم ولد مخلص بلغتهم لخصللي الموضوع في قوله " بصي ياستاذة انا هنا بيتعلم بفلوسي يعني الدكتور بيجي بفلوسي وبدخل المعمل (يقصد معمل الكمبيوتر ) بفلوس برده وحتي العامل اللي بينظف المدرج برده بفلوسي يعني كده انا ممكن ابقي عميد الكلية برده بفلوسي" وبالرغم من خفة دم واسلوب الطالب _الذي يبدو عليه انه بالسنة الاولي – البسيط والكجول الا اني ادركت اني غلبانة اوي بالرغم من اني ذاهبة للتقدم لكي ادرس لهم بس كلام الطالب حسسني انه ممكن يشتريني بفلوسه ودخلت في معركة كلامية معهم ولكن لاحياة لمن تنادي ، وساعتها ادركت اني لازم اروح لاني تاخرت وكمان كلامهم فور دمي فاستاذنت وصراحة هما قالوا لي خلينا قاعدين نتكلم مع بعض انتي ممكن تكوني استاذتنا بعد كده ،وقتها تمنيت ان لايسعدني الحظ واقبل في مثل هذه الكليات مش ضعف او قلة حيلة ولكنني تعودت علي نمط للتعامل مع اساتذتي فالرسول (ص) قدوتنا كان يقول "من علمني حرفا سرت له عبدا" بس ياريت احنا بس نحترمه ، وبعدها اخذت اول ميكروباص يبعد بي عن هذه الجامعة واردت ان ابعد عنها بسرعة بنفس درجة شغوفي للوصول اليها

هناك ٣ تعليقات:

غير معرف يقول...

مستغربة ليه ياهوبة ده امر عادي كل شي اصبح اليومين دول بنشيرتيه بفلوسنا حتي الانسان ممكن تشتريه بفلوسك

محمد حسن يقول...

والله معاكى حق بالفلوس ممكن تشترى كل شىء حتى الانسان

غير معرف يقول...

ده اصبح امر طبيعي جدا جدا ، وانا اتفق مع الطالب اللي انتي حكيتي عنه مع الاعتراض علي الاسلوب طبعا
دوللي