الأربعاء، ٢٨ نوفمبر ٢٠٠٧

تاج جديد


وصل اليا هذا التاج من الاستاذ وضاح صاحب مدونة لافتات علي الطريق


لومكنتش مصري بس عربي كانت هتبقى إيه نظرتك للمصريين واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟

هو سؤال صعب طبعا ، لان وطن الانسان هو اعز شي عنده ، بس لاني احب مصر جدا ، فاستعير مقولة مصطفي كامل "لو لم اولد مصريا لوددت ان اكون مصريا" مصر كما يقولون ام الدنيا والانسان بطبعه يحن لامه فكنت احن لها ايضا ، اما بالنسبة للنظرة دلوقتي اقول المصريين مغلوبين علي امرهم في امور كثيرة علي الرغم من ذلك لايعفيهم من المسئولية.
لوكنت أوروبي أو غير مسلم بردو إيه نظرتك للعرب والمسلمين؟

اه ، لو كنت اوروبية او غير مسلمة ستكون نظرتي للعرب والمسلمين غير مستقاة طبعا من وسائل الاعلام الغربية بس بل كنت هطلع علي وجهة النظر الاخري وهي الاسلامية واحاول ان اصححها ، بس كنت هعطف عليهم الان بعد التدهور اللي وصلوا اليه الان بعد ان كانوا صناع الحضارة والامجاد
بس الحمد الله الذي خلقنا مسلمين وننطق بلغة القران


لو قالولك إنت بقيت رئيس جمهورية هتعمل إيه؟

ياسلام ياسلام ، ياحلاوة ياولاد انا بقيت الريس
بس ليه لا بصوا ايه اللي هيحصل اولا : هصادر كل البنوك وهاخذ الفلوس اللي فيها واوزعها علي الغلابة والمساكين اللي نايمين تحت كوبري رمسيس بالذات(يلا اهو انا الريس واولي برده من اللي بيسرقوها ويهربوا)
ثانيا : هاخذ بلطة كبيرة اوي وهكسر ماسورة الغاز اللي وصلة لاسرائيل وبسببها انبوبة الغاز هتبقي ب 28 جنيه
ثالثا : هاخذ عربات كبيرة اوي واروح اطلع الفول اللي مخزون في المخازن ومتشون ومستخبي عن الناس واوزعه علي كل بائعي الفول علشان السندوتش ميغلاش 25%
رابعا : هخلي التعليم مجاني خالص وخاصة لطلاب الدراسات العليا علشان لما يحبوا يعملوا ماجستير مايضطروش يكلفوا اهلهم او يدخلوا في جمعية ويدفعوا بالالاف وهما نفسهم يعملوا حاجة حلوة
خامسا : لما ان شاء الله اتجوز واجيب عيال مش هفرد حد منهم علي الناس واقول لهم لازم ده يكون الريس من بعدي
سادسا : هوفر حاجات كثيرة اوي للشعب الغلبان ده (السلع الاساسية – المياه – الصرف الصحي( ولا طفح المجاري)- ووووووووووووووو)
سابعا : هخصص جزء كبير من الميزانية الخاصة بالدولة لصالح الشعب الفلسطيني والعراقي والكشميري واخواننا في الشيشان ووووووووووووو وانا بقي الريس وعارفة ان الفلوس اللي حيلتنا تعيشنا ملوك تغرق اللي حولينا
وفي حاجات كثيرة اوي هعملها غير مادية نظرا لغلبة النظرة المادية علي اعمالي بس المشكلة الاساسية عندنا مادية

لو كان ينفع ترجع طفل تاني وتخليك طفل علطول هترجع؟ وليه؟

اكيد هرجع بدون تفكير ، فالطفولة هي البراءة هي النقاء هي الحب هي التعبير دون تزييف هي روقان البال فالاطفال احباب الله وفي حد ميحبش يكون حبيب الله (اللهم اجعلنا يارب من احبابك واحباب رسولك الكريم )
وكمان امي وابي بيقولوا ليا انك كنتي طفلة شقية جدا جدا وحبوبة وكنتي مصاحبة اطفال الشارع كله (اما الان فاني غير اجتماعية اوي) وكنتي ذكية جدا (مش عارفة يظهر انهم شايفني الوقت غبية هما ادري برده


لو إنت طبيب وعندك مريض ميؤوس من حالته .. أيهما تفضل .. إنك تصارحه بالوضع وتقوله كل شيء بأمر الله في الاخر ولا تغرس فيه الامل لغاية لما يموت؟

للاسف لم اتمني في حياتي ان اكون طبيبة علي الاطلاق بالرغم من عظم المهنة (لاني اري ان اضعف لحظات الانسان وهو مريض وانا لااحب ان اري انسان في لحظة ضعف ، وكنت صراحة كل انسان مريض هشوفه هفضل اعيط جانبه وكنت هقلب المستشفي ماتم) بس مكنتش هقدر اصارحه ومكنتش برده هقدر اسيبه علي عماه فمش عارفة ممكن كنت هسيب حالته اذا لم اقدر اساعده

.

لوسمح لك برؤية الرسول عليه الصلاة والسلام وإنك تقوله كلمة واحدة بس أو جملة واحدة بس هتكون إيه؟


يارب اوعدنا برفقته في الجنة ولا تحرمنا منه في الاخرة ، بس انا رخمة اوي ومكنتش هسيبه خالص ، كلمة واحدة دي ايه ، ولو اصريتم اوي هقول له "اني احبك احبك احبك وربي يحبك واحب ربي واحب رفقتك في الجنة برحمة ربي"


لوخطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد وأثناء الخطبة اكتشفت أو اكتشفتي إن الطرف الآخرغير قادر على الإنجاب هيكون تصرفك إيه؟

كل ذلك بامر الله قال تعالى ( لله ملك السموات والأرض يخلق ما يشاء ويهب لمن يشاء إناثا ويهب لمن يشاء الذكور أو يزوجهم ذكرانا و إناثا ويجعل من يشاء عقيما انه عليم قدير ). ، وحتي انا كان الامر مؤكد بنسبة مليون المية فلم يغير ذلك من الامر شئ وساتمسك به اكثر من الاول


لوطلعت القمرهتكتب إيه عليه؟

هكتب عليه سبحان الله وده اولا اما ثانيا هكتب عليه ياقمر ياابو الاقمار نفسي اري مصر من خلالك في احسن حال واري الامة العربية ولاسلامية متوحدين من غير تدخل امريكي وعقد مؤتمر انابوليس


لوكنا في عصر ازدهار الأندلس كنت تتخيل نفسك إزاي؟

كنت هتخيل نفسي المستشار الاعلامي لطارق ابن زياد بس هل كنت هحتاج واسطة معتقدتش !!


لو هتسافر في أي مكان في الدنيا تعيش فيه هتروح فين ؟
مقدرش ابعد عنها واعيش في مكان تاني ابدا ، بس لو جت ليا مثلا فرصة لاكمال دراساتي برة هروح وهخلصها واقول يافكيك وارجع جري الي مصر امي


لوأنا مررت التاج ده لحد وما جاوبش عليه أعمل فيه إيه؟

هقول له اجبر بخاطري ربنا يجبر بخاطرك واعتبره هدية والنبي قبل الهدية



لو مررت التاج تمرره لمين ؟؟

لكل زوار مدونتي الكرام وده هدية ولازم تاخذوها

هناك ٨ تعليقات:

غير معرف يقول...

ايه يابنتي الكلام ده حراااام عليكي مش كفاية اكلتكم انا اصلا غلطانة بس اقول ايه انا عبيطة بقي ، بس علي العموم ياحبيبي وحشانة والله قووووووووووي وياريت اليوم يتكرر بس مش علي حسابي
جميلة اجاباتك دي ولما تبقي الرئيس اوعي تنسيني وافنكري انا موكلاكي

سلام
رنا

غير معرف يقول...

جميلة إجاباتك يا أستاذة
:)

مفيش كلكس تقولي إنك جاوبتي على التاج ؟؟

يللا خير

صحيح مبروك الرياسة

غير معرف يقول...

ردود جميلة وبلوج جميلة اوي وخاصة صورة البنت الجميلة
منة الله

غير معرف يقول...

نهياوية
ـــــــــ
رنا
حبيبة قلبي انتي اللي وحشاني اكثر ، بس كفاية ذل بقي فينا دي مكنتش عزومة .
صراحة حكاية اني افتكرك بعد ماكون الرئيس دي صعبة ان لم تكن مستحيلة.

بس نورتي المدونة اللي بقالك فترة لا تدخليها

غير معرف يقول...

نهياوية
ــــــ
الاستاذ وضاح
ربنا يكرمك (ده بعض ماعندكم)
معلش المرة القادمة نخليها دبل كلاس
ربنا يبارك فيك ، واي خدمة لو في انا برده الريس

غير معرف يقول...

نهياوية
ــــــ
منة الله
دي اول مرة تعلقي فيها ، مرحبا بك في المدونة، وربنا يكرمك.

غير معرف يقول...

اجابات مقنعة ودمها خفيف قووووووي
بس انتي قلتي ان اغلب مشاكلنا مادية واختلف معكي في ده لان المشكلات مش مادية ولكن يعدنا عن ديننا بالدرجة الاولي وسلبيتنا بالدرجة الثانية وبعدين مادية
انتي في التعلق مفيش ليه other علشان اعلق بالمدونة
هينار

غير معرف يقول...

نهياوية
ـــــ
هينار
اولا عايزة اقول ليكي اسمك جميل اوي ، اتفق معك بس احنا اليومين دول عايشين في عصر المادية (تدفع كام ، بكام، عندك كام) علي الرغم من اعتراضي الشديد طبعا بس انا بصيت للموضوع بواقعية شوية
بالنسبة للتعليق انا برده مش عارفة ارد بمدونتي يبدو ان المشكلة من عندي واحاول احلها
ونورتي المدونة
تحياتي