الأحد، ٢٥ نوفمبر ٢٠٠٧

يوم بالف يوم



بعد فترة طويلة من الملل الشديد والبعد عن الاصحاب رفاق الدرب والعمر قررنا ان و2 من زميلاتي اللقاء وقضاء يوم مع بعض ، وده مكنش الهدف الوحيد طبعا اصل الحكاية ايه ان احدي زميلاتي كانت وعداني انا واحدي زميلاتي ان تعزمنا عزومة كبيرة من اول مرتب لها من الشغل .وفعلا لما قبضت اتصلت علينا لتؤكد العزومة والدعوة وطبعا احنا خلينا عندنا دم ورفضنا ده اول مرتب بس هي صممت وخاصة ان اول مرتب لها كان للنعنشة علي راي ماماتها وهتاخذ اده خمس مرات من باباها علي قفانا (اصلها استغلالية اوي اوي).
وامام الاغراءات طبعا مسكنا فيها بادنا وسنانا وقررنا الخروج ، واول ما اتقابلنا اتفقنا اننا نخليه يوم غير عادي في كل شي ، المهم بقي بدا اليوم في احدي الحدائق الجميلة اللي اول مرة اروح فيها وطبعا كان من اختيارها واللي كانت بعيدة اوي عنا انا وزميلتي الاخري اه مهي اصلها هي اللي هتعزمنا وكمان علشان معاها عربية (اصل البت راندا دي ياجماعة بنت عز ) المهم روحنا وقضينا وقت كويس مع بعض واتصورنا صور تحفة وانا طبعا اللي صممت ان اصور المناظر اللي موجودة في الحديقة بستعرض قدراتي التصويرية واللي اكيد هتكون نصف الصور ملعبكة .
بعد كده حسينا بالجوع الشديد خاصة وان سندوتشات راندا اللي ماماتها اعدتها لنا كنت قليلة وراندا طبعا اكلت نصفها وهي جايا (مفجوعة بقي) وقررنا ان نغرم البنت وعلي اقرب واشيك مطعم شاورنا ودخلنا ، وقبل ماندخل مروة (دي زميلاتنا اللي كانت معانا) اشترطت عليها ان تطلب ماتشاء وهي طبعا قالت بصوتها ذات الثقة:" طبعا طبعا اطلبوا كل الاكل اللي في المطعم انتوا بتكلموا في ايه" ، فقلت لها :"بلاش عنطظة فاضية امشي علي قدر الفلوس اللي في جيبك طب وربنا لو كلنا ومكنش معاكي فلوس هنقول ولا نعرفها" ، فرددت عيال فقرا يلا يلا ، اختارنا طرابيزة شيك وفي مكان بعيد وقعدنا نادينا الجرسون فجه فطلبنا الاكل وكلنا (علي فكرة كلت برده مسقعة اكلتي المفضلة وان كانت بطريقة مختلفة) وطبعا وسط تهزيق من مروة وراندا اللي افتروا في الاكل (اقول اكلتم ايه يامفاجيع بس انا احسن برده ومش هشهر بيكم علي المدونة).
وبعد مااكلنا الحمد لله شربنا عصير وكعت راندا الفلوس اللي كانت كثيرة طبعا
ورجعنا للحديقة مرة اخري وعملنا دائرة صغير منا احنا الثلاثة وقمنا بمناقشة موضوعات كثيرة اوي خاصة بنا والشغل والدراسة وكدا يعني ، ثم طرحت علينا مروة سؤال ماذا يفكر كل منا في هذه اللحظة اللي احنا كنا فيها وبكل صراحة وبدات كعادتها المتسرعة وخفة دمها مروة وقالت :"انا والله افكر الان الشهر الجاي راندا ممكن تزعمنا فين وعلي ايه" ، وطبعا كان لابد من رد سريع من راندا اللي قالت :"وربنا انتي بت مفترية انا هفضل اذلكم بالعزومة دي طول عمركم ، قال ايه عزومة تانية دا انا بموت وانا بطلع الفلوس من جيبي".
ثم جاء دور راندا فقالت :"بصراحة بصراحة انا بفكر الان اخلص الفلوس اللي انتي خليتوني اكعها هل اضربكم واخلص حقي ولا اعمل ايه ، ثم قالت والله انا بفكر الان في هذه اللحظة الجميلة اللي احنا فيها وازاي الايام بعدت بينا بعد ماكنا يوميا مع بعض صراحة احسن حاجة في الدنيا الصحبة الصالحة والله اتمني انا اكون معاكم في كل لحظة"وهنا قطعت الكلام انا ومروة وقلنا "ترام لا لا ياسلام علي الشاعرية ايه الرومانسية دي (اه نسيت اقول ليكم انا الاخت راندا بتموت في الشعر والادب الرومانسي ) .واخيرا جاء دوري :"انا بفكر الان هنحلي بايه بعد الاكلة الجميلة دي ياتري هنحلي من العبد ولا من تسيباس ، وبعد كده قلت بجد بجد مش عارفة في في دماغي حاجات كثيرة بفكر فيها وكلها مركبة ومش عارفة اعبر عنها غير اني مبسوطة الان وانتم معايا (هروب طبعا عادتي ولا هشتريها) وهي نفس ردهم عليا ".
وبعد كدة ادركنا اننا قعدنا كثير في الحديقة وقررنا الرحيل واحنا مش عارفين رايحين فين واثناء مشينا في الشارع مرينا علي سينما وهنا عرضت علينا راندا ان ندخل - تكملة العزومة مش احسان طبعا منها- (اه نسيت اقول انها عزمتنا واحنا ماشين علي ذرة مشوي) وطبعا مروة (عاشقة السينما) قالت :"اه اه ياريت ده في فيلم تحفة" فقلت لهم سينما ايه يامجانين احنا لازم نروح ولا عايزين بتوع البيت يطردونا وكمان انا عمري مادخلت سينما ولا افكر ادخلها من اساسه ، يلا يلا ياعيال" ، وهنا قالت راندا :"خلاص بلاها سينما" ، اما مروة فقالت :"وربنا عيال معقدة انتم هبل والله ده فيلم جميل اوي".
وبعد كدة راندا وصلتنا لاقرب طريق لنا وقالت واحنا بنودعنا :"بصوا بقي انا وكلتكم وشربتكم ووصلتكم ومحرمتكوش من حاجة بس اوعوا تنسوا وعلي فكرة دي كانت غلطة ومش هتكرر والله مني ابدا وهفضل اذلكم طول عمركم ، وربنا يسامحني في الغلطة دي .
بس صراحة كان يوم اكثر من رائحة واعتبره نوع من التنفيس شوية في ظل الملل اللي احنا فيه من التكرار وبقول يارب يارب يارنا (زي مابنقول لها) تزيدي قريب وتعزمينا تاني من غير ذل اصل احنا اخنا ذل بلي كلناه .
بس كده ده كان اللي حصل في اليوم لانه كان عاجبني اوي قلت احكي ليكم عليه.
ملاحظة هامة جدا جدا
في اليوم التالي لهذه العزومة مروة زميلتي بتتصل براندا فوجدتها تعاني من نزلة برد شديدة جدا جدا ومرحتش الشغل ( وطبعا انا ادركت ان سبب هذا المرض ليس البرد فقط ، ولكن الفلوس اللي كعتها)فالف الف سلامة عليكي ياموكلانة ومشربانة ومفسحانة .

هناك ٨ تعليقات:

محمد يقول...

جميلة جدا هذا النوع من اللقاءات بأصدقاء الدراسة أو الطفولة

وجميل اختياركن للحديقة كمكان لقضاء اليوم

أعانكم الله وحفظ مودتكم

.................

لك تاج عندي أرجو أن أرى إجابته قريبا

هنــا

غير معرف يقول...

ربنا يكرمك يارب
حاضر ان شاء الله تري الاجابات قريبا

غير معرف يقول...

ماشي ياست هبه عمالة تشهري بينا بس انا لازم اوضح للعالم المساكين اللي اكيد خذوا عنا فكرة وحشة
بصوا حكاية الاكل ديا هي اللي اساسا مبتحبش كل حاجة كل حاجة مسقعة مسقعة اربع سنين جامعة عقدتنا
فراخ مبحبهاش .. كفتة مبحبهاش .. كبده مبحبهاش .. وعايزة اقول لكم حاجة كل لما نتصل بيها ماماتها والله والله والله بتشتكي منها في الاكل
ثانيا السينما قالت مش هدخل علشان التاخير دول بتوع البيت اكيد كانوا هيشكرونا
بس حبيت اوضح ليكم
بس في حاجة
صراحة صراحة هبه كانت وماتزال وستزال من اخير اصحابنا ومنقدرش نستغني والله بصرف النظر عن عقدة المسقعة اللي عندها وانا صراحة نصحتها اكثر من مرة تروح لشيخ يعمل لها زار تزيل عفريت المسقعه
وشكرا

المخلصة / مروة او مرمر كما عرفتموني

غير معرف يقول...

حبيبة قلبي مرمر
ـــــــــــــ
هرد عليكي في اكثر من نقطة هه هه هه
اولا : انا بالنسبة لحكاية التشهير وكلام الاعلام اللي احنا درسناه قلت بس اقوم بالواجب ولم اصل الي مرحلة التشهير ولكن دي مرحلة النقر علي راي الدكتور علي عجوة
ثانيا : بالنسبة للمسقعة عايزة اقولك اني لسة والله وكلاها الوقت حبيبتي الحاجة امي النهاردة راضية عني اوي اوي عملتها ليا ربنا يخليها يارب ليا
ثالثا : اقول ليكي انكم والله من اعز وافضل اصحابي ربنا يديم علينا هذه الصحبة الجميلة
رابعا واخيرا : بالنسبة للزار انا رايي نجربه معاكي في الفراغ المشوية ولو نع اعدك انني اجربه (لاني واثقة بنسبة مليون المية انه مش هيجيب معاكي نتيجة ههههههههههههههههه.
تحياتي ياجميلة

غير معرف يقول...

والله انتم عيال وحشين تتفسحوا وتاكلوا علي حساب راندا وكمان كنتم عايزين تدخلوا سينما من ورايا قلبي وبطني وعيني غاضبين عليكم حتي تعزموني نفس العزومة
ميوي اللي اتخدعت فيكم

غير معرف يقول...

مي
-----
واحنا نقدر ياجميلة ،بس لان حضرتك كنتي في الشغل ولو سالتي ماما هتقول لكي اني سالت عليكي قبلها بيوم والموبايل بتاع حضرتك كان مغلق عارفين ياستي انك مهمة وعايزة ترتاحي من كثرة التليفونات ، بس برده صراحة ده لايعفينا من الخطا فانا بالنيابه عن الهوانم الاخرين اعتذر لكي
وبقولك ياجميل دي عندي
اتمني ان اراكي قريبا علي خير
ووحشاني والله كتيييييييييير

غير معرف يقول...

ربنا يخليكوا لبعض وتفضلوا كدة على طول بس بصراحة بقى المفروض ان العزومة دي تتكرر بس ماتكنش على حساب راندا حرااااام

وتقومي انتي بقى بالموضوع دا وعلى حسابك ونشوف سعادتك ساعتها هيبقى شكلها اي

وساعتها هتكتبلنا اي ولما يسئلوك بتفكري في اي هتقولي اي .....

بس بجد ربنا يخليكوا لبعض لان الصداقة دي من اجمل المعاني اللي بتملى عليّ حياتي وربنا يخليلي أصدقائي "زـ أ ـ د" اللي ماقدرش استغنى عنهم ابداً

غير معرف يقول...

شجرة التوت
ــــــــــ
ان شاء الله بس لااعدك بده انتي بتكلمي في ايه دول ساعتها هيطلبوا المطعم بصحبه انتقام بقي ، وساعتها اساسا مش هيبقي في تفكير.
ربنا يكرمك يارب ويخلي اصدقائك ليكي