الأربعاء، ١٨ يوليو ٢٠٠٧

ضريبة النجاح




صدق اللي قال لكل شئ ثمن حتي النجاح ، اصلي ياجماعة الحمد لله نجحت بعد شوية لخبطة في النتيجة وشوية نكد وحزن من هذه اللخبطة انما الحمد لله الخطا تصحح ونجحت وخلصت التمهيدي ، وطبعا بعد النجاح لابد الكل لازم يبارك من الاهل والزملاء والاصدقاء ، انما ايه انا زميلاتي النهياويات استغلاليات اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووي لدرجة لاتتخيلوها - معلش يازميلاتي بقول الحق - بصوا انا احكي ليكم اللي حصل وانتم احكموا .في البداية احدي زميلاتي عرفت اني نجحت بالصدفة عندما كانت بتتصل بيا وانما ايه قامت بدور وكالة رويترز للانباء ونشرت الخبر لكل زميلاتنا فالكل صراحة قام بالواجب وبارك لي في التليفون وقالوا ليا انهم هيعدوا عليا بعد المغرب وجه الميعاد ولقيت هجوم من زميلاتي ، المهم جيت اقوم بواجب الضيافة وقولت ليهم "امامكم ثلاث اختيارات اما ان تشربوا شاي او نسكافيه او كاكاو" ودول المشروبات اللي كانت موجودة في البيت لكن احداهن ثارت ونادت علي امي وشهدتها علي وقالت لها "شوفي بنتك الجلدة نجحت وعايزة تشربنا شاي " وامي ماخلصهاش وشربوا الحاجة الساقعة وبعد شوية قالت لي نفس الزميلة قومي اعملي لنا كاكاو ، وصراحة ياجماعة ومن غير تحريف قمت عليها انا واحدي زميلاتي وظبطناها بلاش بقي اقول ازاي ، والمهم وهما مروحين قالوا لي تعالي اتمشي معانا شوية فلبست وخرجت معاهم وعلي اقرب محل عصير وقفوا وشربنا العصير وراحوا قايلين ليا حاسبي يا(.....) وطبعا احنا كنا في الشارع فحاسبت انما ايه اول ماخرجنا من المحل لااقول لكم عملت ايه ، بس اقول ليكم حاجة انا بعمل فيهم اضعاف ذلك.موقف اخر ، احدي زميلاتي امس جاءت لي وهي جاية لقيتها جايبة في ايدها لتر حاجة ساقعة في ايدها وقالت لي مبروك يا(....) شوفي انا كلي ذوق ازاي انا جايبة ليكي حاجة ساقعة ، صراحة انا مصدقتش ماانا عارفة مقالب زميلاتي ، المهم بعد قاعدة طويلة معها خرجت اوصلها لاخر الشارع بتاعنا وبعد السلام للتوديع نادت عليا "(....) اه نسيت اقول ليكي اوعي تنسي تحاسبي علي ثمن الحاجة الساقعة انا قلت لجاركم صاحب السوبر ماركت انه علي حسابك" وراحت ماشية بسرعة دون انتظار ردي وهي بتضحك وسط غيظ مني ، وفعلا وانا راجعة بسال صاحب المحل لقيتها فعلا لم تحاسب عليه وقالت له علي انه علي حسابي ، صراحة معرفش ازاي الراجل وافق يديها وهو لايعرفها ممكن لانه لقاها داخلة عندنا.احكموا انتم بقي ياجماعة زميلاتي استغلاليات ولا لا ، يمكن بيردوا اللي بعملوا فيهم ليا ، بس ده ميكنش مرة واحدة ، وصراحة من ساعتها بيدعي لهم دعاء لاتتخيلوه انتم اكيد عارفين انا قصدي ايه.

هناك ١٧ تعليقًا:

غير معرف يقول...

الف مبروك يا هبة الامهم انك نجحتى وجريتى وراء حقك ومش مهم مصنع البيبسي كله بس المهم انك نجحتى / ابو ادهم

غير معرف يقول...

اولا الف الف مبروك وعقبال الماجستير ، ثانيا بعد الكلام اللى قولتيه انا خايفه اشرب الكانز اللى جبتيه بمناسبة النجاح ، وبصراحه عماله اقول اشربه ولا لاء .. اشربه ولا لاء .......... اقولك هشربه وربنا يستر
وفاء

غير معرف يقول...

الف مبروك يا أحلى بوبة فى الدنيا ، بس بجد ضريبة النجاح دي بتحسسك بالفرحة ، وبعدين الحكومة بحالها عاملة ضريبة ، يبقى مش هيكون ضريبة للنجاح لازم يكون .


بس التجربة واللخبطة اللى حصلت دي خلت الفرحة اكبر بكتيير .

الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف مبروووووووووووووووووووووووووووك وعقبال ماتدفعي الضريبة الكبيرة بقى وتوصلى للى نفسك فيه

حبيبتك

محمد حسن يقول...

الف مبروك يا هبة وعقبال الدكتورة بتاعت ابنك او بنتك....

غير معرف يقول...

مبروك ياجميل النجاح وده شوية عليكي وعقبال الدكتوراه بس ابقي افتكريني وزميلاتك دول عسل بس لازم يكونوا كده مش زميلاتك يعني عندهم خفة الدم كلها
رنا

غير معرف يقول...

مبروك النجاح بس انتي مقولتيش التقدير ليه بتاعك علشان اعلق بقلب جامد ، بس اكيد امتاياز او علي الاقل جيد جدا وعقبال الماجستير قريبا ، وزملائك دول عيال روشة جدا بيعرفوا يخلصوا حقهم ان شاء الله هقلدهم واعمل زيهم وكلوا هيطلع عليكي
اختك في الله / مرام

هاني جابر يقول...

ما شاء الله
الف مبروك علي النجاح
وعقبال كل المدونين كده يارب
مدونه جميله ما شاء الله

اسماء العريــان يقول...

انتى من ناهيا ... يا هلا يا هلا

بلديات يعنى

الف مبروك النجاح

غير معرف يقول...

ابو ادهم
ربنا يبارك في حضرتك وعقبال دومة

غير معرف يقول...

وفاء
ربنا يبارك فيكي ، واشربي بس مااوعدكيش ممكن اقول ليكي بعد كده ايه

غير معرف يقول...

الي حبيبتي
ربنا يبارك فيكي ، نعم بس كانت ايام صعبة اوي

غير معرف يقول...

الاستاذ محمد
ربنا يبارك فيك ، واقول عقبال الماجستير بتاعي

غير معرف يقول...

الي رنا ومرام لاني عارفة اد ايه انتم بتحبوا بعض ارد عليكم رد واحد ربنا يبارك فيكم ، بس انما ايه غرموني

غير معرف يقول...

مرام
التمهيدي مفيش فيه تقدير ، هو بيكون مرضي فقط

غير معرف يقول...

الاستاذ / هاني
ربنا يبارك فيك ، وعلي فكرة انا اضفت مدونتك عندي لانها فعلا جميلة

غير معرف يقول...

بلدياتي / اسماء العريان
نعم من ناهيا ومن نفس شارع عائلتكم ، يعني لو جيتي ناهيا ووقفتي في نصف الشارع وناديتي يانهياوية هتلاقيني برد عليكي، وعلي فكرة في موقع جميل اوي بيعبر عن ناهيا ابقي ادخلي شوفيه اسمه ناهيا الغد وعنوانه jttp://www.nahiaonline.com

غير معرف يقول...

الف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك ياحبيبة قلبي وصديقة العمر ورفيقة الدراسة وجارتي المفضلة وكل حياتي وياست زميلاتنا هنعمل فيهم ايه بس واللع عندهم كل الحق هو اللي انتي بتعمليه فيهم شوية كان نفسي اكون معاهم وكنتي هتشوفي هعمل ايه كنت هشعللها اكثر.
عشعش