الأحد، ٥ أغسطس ٢٠٠٧

بنت روشة طحن


قد تمر علي الانسان العديد من المواقف مرور الكرام ويعديها بس انا بقي رخمة شوية من ساعة ماعملت المدونة دي وبحب اكتب في كل حاجة ، شوفوا ياجماعة انا هحكي ليكم موقف بسيط كده شوية قد يكون عادي بالنسبة للكثير بس انا شايفاه غير عادي وخاصة انه مش بيتكرر كثير عندنا في ناهيا بصوا ياجماعة الموقف بيبدأ وانا راكبة الميكروباص من ناهيا واللي هيوصلني للشغل فاذا ببنت تركب بجانبي انا صراحة لم ادقق فيها كثيرا في البداية عادي يعني ، بس واحنا قاعدين في امان الله الميكروباص ماشي اذا بي اسمع صوت عالي يقول "اووووف ايه الرائحة الوحشة دي" فالتفت اليها والتفت الجميع معي ، طبعا علشان صوتها العالي ده اولا وثانيا نظرا لانه مكنش اساسا في رائحة اوي وحشة بالشكل ده بس احنا كنا ماشين علي طريق زراعي ورائحة "مش" هي اللي موجودة فانا قلت انه يعني يمكن لاني بحبه اكون غلطانة في الاستنكار ، بس الركاب اللي حولي استغربوا اوي حتي ان رجل قال "يرحموا ويسامحوا" انا معرفش يقصد ايه ، فنظرت اليه البنت نظرة ارف ولم ترد ثم التفتت الي وقالت لي "لو سمحتي معاكي برفن او اسبريه" فرديت عليها "للاسف لا" وخلص الجزء ده.
جزء اخر انا في الميكروباص غالبا ما اجلس بجوار شباك يعني بالصدفة وغالبا بخلي الشباك مفتوح نصف علشان يعني الهواء بيكون جامد وكمان بيطير الحجاب اللي انا لابساه وكمان الجو الصبح بيمون برد شوية ، فجاة بصوت عالي وكانها تريد ان يلتفت كل من حولها قالت لي "افتحي 00 افتحي الشباك معرفش انتي متحملة الكتمة دي ازاي" فقلت لها "اسفة علشان الهواء شديد ، ولا اقول ليكي ممكن تيجي مكاني وافتحي براحتك" لترد علي "لا لا انتي افتحيه وخليكي مكانك علشان عيني بتوجعني من التراب اللي بيدخل" مع العلم انها كانت ترتدي نظارة شمس.صراحة انا اتغظت جدا جدا بس لاني مبحبش احرج حد اينا كان مسكت نفسي ورديت عليها بهدوء "انا قلت اللي عندي" وكان في يدي مجلة بصيت فيها .
جزء ثالث ، بعد الموقف الي فات وعلي الرغم من انني مش طيقاها خالص ، وانا اقرا في المجلة سالتني "انتي بتقراي في ايه؟" صراحة سكت شوية وبعدين قلت ليها دي مجلة ، فقالت اسمها ايه "قلت لها اسمها وكانت بعنوان (صحتك بالدنيا) " ، فردت علي باسلوب وحش وكانها تقرا كل المجلات يعني "انا اول مرة اسمع عنها" ، فبرده مسكت نفسي وقولت لها "لا دي مش موجودة في السوق ده مشروع تخرج " ، فردت "انا برده بقول كده" وفجاة وجدتها تاحذ المجلة من يدي دون استذان وتقلب فيها بوجه عبوس - والله ياجماعة ده دون مبالغة- صراحة ساعتها دمي فار ومقدرتش امسك نفسي ، فقلت لها " من المفروض انك تستاذني قبل ماتاخذيها ده " ساعتها " قالت لي اه معلش نسيت نسيت وكمان خليكي روشة" ، فقلت لها روشة دي صراحة مش روشنة دي جرأة زايدة اوي" فردت علي "كبري كبري" ، مرتضش ارد عليها وبصيت في المجلة مرة اخري.
جزء اخر انها طول الطريق وكل شوية تخرج مراة من شنطتها وتبص فيها وتعدل ملابسها ، في البداية قلت عادي يعني بس التكرار كان رخم اوي حتي ان ماحولها كانوا بيبصوا لها بارف.
ثم فجاة تقول للسائق "قف هنا لوسمحت وهنا كنا في منطقة ارض اللواء ، فقامت وهي نازلة تقول لي "هاي هاي" وكاننا اصحاب مثلا مع اني صراحة كنت قرفانه منها اوي .اول مانزلت الكل علق علي سلوكها اللي يقول "ربنا يهديها " وانا كنت معاه في القول ، واخر يقول "علي الدنيا السلام مبقاش في ادب" ، وثالث يقول "هي البنت دي من ناهيا ؟ وبنت مين؟"بصوا انا لااعرفها بس انا لااعتقد انها من ناهيا لاني شايفة انه لايوجد في ناهيا بنات بالشكل ده والتصرفات دي .
بس كده هو ده الموقف بس صراحة اقدر اقول عليها في النهاية "بنت روشة طحن" .

هناك ١١ تعليقًا:

محمد حسن يقول...

انا اعتقد انا البنت دى من كوكب تانى ، بس المرة الجاى اعملى حسابك فى اغلى نوع من البرفان ، عشان كدة يا هبه انتى هتضربى السياحة فى مصر ، وهيحصل ازمة دبلوماسية بين مصر والموكب تانى...

غير معرف يقول...

بجد كلام محمد مظبوووووووووووط وخلي بالك يا هبة من الروشنة دي لأنها اهم متطلب للسياحة التي يجب علينا الاهتمام بها وانا عارفة انك بتحبي بلدك جداااا.


بس بجد ربنا يهدي الناس كلها ...

غير معرف يقول...

ياستي عادي بتحصل كثبر
الموقف ده فكرني بموقف كان اخوية توتا تعرضله
كان راكب مكروباص وقاعدت جنبه واحدة بردوا شبه صحيتناالروشه.. وشويه وطلعت ست كانت معاها تقريبا زبده فلاحي فرحتها فيحها مع رحت الحر انت عرفة بقى .. بدأت الواحدة الي شبه صحبتنا الروشه تنفخ وتقول الارف ده وهلم جره.. بس توتا مسكتش .. وقلها ان الريحة الي انت قرفانة منها دي احسن ميت مره من ريحة البرفن الي انت حطاها وخلاها متسواش ثلاثه تعريفه ..
تحياتي

غير معرف يقول...

الاستاذ محمد
ماشي كلامك ، اديني ثمن البرفان وانا من بكرة اخليه معايا احتياطي للمواقف دي

غير معرف يقول...

صاحبة التعليق الثاني / منارة
طبعا لازم يوافقيه في الراي مين يشهد للعريس
منارة طبعا خطيبته

غير معرف يقول...

انا في انتظارك
شيماء والله اخوكي جدع عرف يرد كويس انا بقي مقدرتش
وياه ياشيماء زبدة بلدي يعني فطير يعني مش يعني انا جوعت خلاص

غير معرف يقول...

على فكرة انا من ناهيا والاشكال البيئة دى ظهرت اوى الايام دى وعيزين نقضى عليهاوماتزعليش نفسك ياقمر نودا

غير معرف يقول...

على فكرة دى مش محترمة ولا مترابية وغالبا بتمثل

الزموريه يقول...

انا نادية الزمر وفوكيك يابنتى دى اشكال معفنة اوىىىىىىىىىىىىىىىىى ووعى تديئى نفسك عشنهاياقمر

غير معرف يقول...

من تواضع لله رفعة والاشكال دى كتيرة اوى انا روشة اة بس مش بالاسلوب الحقير دة انا بقى حصلى موقف جامد شوية انا دادى عندة عربية ماتسوبيشى واحنا واقفين فى مدينة الرحاب الى هو مكان سكنا فى واحدة بتحاول تقرا اسم العربية ومش عارفة تقرها
فبقولها دى ماتسوبيشى راحت قلتلى منا عارفة اصلى بشبهة عليها برضوا قلتها اية بتاعتك ولا حاجة قالتلى لا كان عندنا واحدة زيها شوية ومامتها معدية وقفت سلمت على مامى وقلتلها مستر ايمن الى هو ابو البنت دى نازل يشتر ىعربية النهاردة عشان احنا مش عندنا عربية والسواق الى كنا بناجرة بعربيتة مبقاش يجى هنا قلتها متعرفيش نوع حلو وسبتهم يكلموا و اتمشيت مع نور اخويا وبعدين بشوية لقيت البنت معديا مع بباها وراحت مشاورة لي باديها روحت مشاورلها فا بعديها لقيتها معديا بقولها انتى رايحة فين قالتلى انا خارجة مع بابا هنشترى عربية قلتلها اية هو انتوا معندكمش عربية قالتلى لا عندنا بس هنجيب واحدة جديدة بجد\ انا من ساعات ما كلمتها وانا مش مستريحة ليها خالص وحاسة انها بتتنك معرفش لية صحيح ان المدينة بتاعتنا كلها فيلات او اغلبيتها يعنى وللاسف طلعت ساكنة فى الفيلا الى جنب فيلاتنا ومن ساعتها كل ما اشوفها اعمل نفسى مش واخدة بالى عشان مش عايزها تفشر وفى يوم تانى قاعدة فى كافتريا فى المدينة قالتلى ممكن اقعد معاكى طبعا ماحرجتهاش وقلتلها اتفضلى قالتلى انتى كنتى فين قلتلها فى المعهد قالتلى اية معهد اية قلتلها بدرب عندى عرض قلتلى عرض اية قلتلها عرض ازياء وبدر بعشان العرضقلتلها اها عارضة ياستى قلتلى واو نفسى اشوف العرض ممكن تعزمينى قلتلها هحاول واقلك قاللتلى ياريت قالتلى انتى كام سنة قلتلها 17 ودة الحقيقى فعلا قاللتى ولدك بيشتغل اية قلتلها دادى عندة شركة سياحة مشهورة بدون زكر اسامى بقى ....... الخ بعدين لقتها بتذذا فضولا قلتلها بعد ازنك هقوم لانى اتاخرت قالتلى هو انتى رايحة فى حتة قلتلها لا وانا بكمل كلامى معاها الموبيل بتاعى رن ردتيت وخلصت وقفلت قلتلى اية دة موبيل n 96 قلتهلها اها قلتلى اشوفة ووريتهلها بعدين قلتلى مين الى كان بيكلمك قلتلها هيثم معايا فى النادى وبياكد عليا اجى بكرة ولا لاء قلتلى انتى مشتركة فى نادى قلتلها اها وبعدين قلتلها معلش ان ااتاخرت ولازم امشى دلوقتى قلتلها سلام وانا ماشة حمد ربنا انها مقلتليش هاتى الرقم بتاع الموبيل لانى لو خدتة عارفة انها هتهرينى مكالمات وانا مش بحب الزن كتير ومن ساعتها واان كل ما امشى معديش بالعربية من قدام فيلاتهم مهى الحكاية مش ناقصة انا اسمى نورا عاوزة تعليق على موضوعى بليز بقى اوك سلام

غير معرف يقول...

gggggg