تعشق قراءة قصص الرعب إلي أن أصبحت كاتبة لها ، قرأت لها أكثر من واحدة أعجبت بها ، وأعادت إلي ذاكرتي ولعي بمثل هذه القصص أيام الثانوية والجامعة ..
تحاول دائما أن تصيغ ما حولنا علي انه جزء من مشروع يصلح أن يكون قصة من قصصها ، نضيق منها كثيرا عندما تأول كل موقف علي انه مشهد رعب ..
ترعبني بهبوط يدها المفاجئ علي كتفي وهي تقول بصوت مرتفع "ازيك يا بنت" .. تلقبها زميلاتنا بـ "الشبح" .
أقول لها دائما أنها لن ترتاح إلي أن تموت احدنا .. أو تموت هي إذا هاجمتها الشخصيات التي ترسمها وتتخيلها .. هي زميلتنا "يمني".
أثناء جلوسنا نشرب الشاي ونتكلم أنا واحدي الزميلات .. دفعت الباب فجأة ودخلت بنفس أسلوبها المعتاد .. جلست معنا ودخلت في الحديث ، سألتني زميلتي عن صحتي فقلت إنني بخير ، رجعت وقالت :"موش ملاحظة انك دائما مريضة من ساعة ما تعينتي هنا " ، قلت لها :"عادي يعني .. ودي فيها إيه .. مجرد صدفة" .
وهنا تتدخل "يمني" موجهة كلامها لزميلتنا :"لا موش عادي .. يبدو أن اللعنة أصابتها .. أشمعني هي يعني "، تقبلت زميلتنا الكلام بهدوء وردت قائلة "يبدو ذلك يا شبح"
فقلت لهما ساخرة :"لعنة الفراعنة دي ولا إيه؟!"
لترد يمني :"لا .. لعنة القسم "
لترد زميلتنا :"تصدقي ايوة .. أنا اعرفها من قبل ماتيجي هنا ..كانت زى الفل .. أخرها كان شوية برد"
ضحكت ووجهت كلامي لها :"هي البت دي عديتك ولا إيه .. الله يرحم عقولكم "
قالت :"علي فكرة أنا بتكلم بجد ، يا بنتي مفيش حد جه القسم ده إلا وحدث له شئ موش كويس"
اكملت يمني الكلام :"خذي عندك دكتور "..." أول ماجه هنا سمعنا بعدها بكام يوم أن مرآته ماتت ، ودكتورة "..." بعد ماجت تدرس هنا سمعنا إنها اتطلقت"
وهنا قلت :"اه .. القسم يعني هو اللي طلقهم وموتهم .. تصدقي .. سره باتع"
قالت :"بلاش تريقة .. يا بنتي دي اللعنة.. سبيني أكمل كلامي ..وعندك أميرة صحبتنا ماتت بعد التعيين بشوية .. وأنا بعد تعييني بشهرين أتفسخت خطوبتي .. واللي أمامك دي بعد شوية من التعيين باباها مات .. وغيره وغيره "
قلت لها :"تعرفي فكرة .. تكتبيها قصة جديدة وتسميها "لعنة القسم" .. يلا خلينا نشوف شغلنا أحسن"
قالت يمني :"اضحكي اضحكي .. بكرة تشوفي بنفسك "
قلت لها :"يعني إيه .. كدا اللعنة أصابتني ولا لسة فيه تطورات.. يعني ممكن أموت قريبا!!!"
ردت ضاحكة :"يا بنتي الحاجات دي من الصعب التنبؤ بها .. أنها تدخل في عالم اللامعقول .. عالم الناس اللي تحت الأرض .. عالم صعب السيطرة عليه"
وأكملت :"تعرفي الفكرة كبرت في راسي .. وهبدا اكتب قصة حول الكلام ده "
"مجنونة .. حقا "
تحاول دائما أن تصيغ ما حولنا علي انه جزء من مشروع يصلح أن يكون قصة من قصصها ، نضيق منها كثيرا عندما تأول كل موقف علي انه مشهد رعب ..
ترعبني بهبوط يدها المفاجئ علي كتفي وهي تقول بصوت مرتفع "ازيك يا بنت" .. تلقبها زميلاتنا بـ "الشبح" .
أقول لها دائما أنها لن ترتاح إلي أن تموت احدنا .. أو تموت هي إذا هاجمتها الشخصيات التي ترسمها وتتخيلها .. هي زميلتنا "يمني".
أثناء جلوسنا نشرب الشاي ونتكلم أنا واحدي الزميلات .. دفعت الباب فجأة ودخلت بنفس أسلوبها المعتاد .. جلست معنا ودخلت في الحديث ، سألتني زميلتي عن صحتي فقلت إنني بخير ، رجعت وقالت :"موش ملاحظة انك دائما مريضة من ساعة ما تعينتي هنا " ، قلت لها :"عادي يعني .. ودي فيها إيه .. مجرد صدفة" .
وهنا تتدخل "يمني" موجهة كلامها لزميلتنا :"لا موش عادي .. يبدو أن اللعنة أصابتها .. أشمعني هي يعني "، تقبلت زميلتنا الكلام بهدوء وردت قائلة "يبدو ذلك يا شبح"
فقلت لهما ساخرة :"لعنة الفراعنة دي ولا إيه؟!"
لترد يمني :"لا .. لعنة القسم "
لترد زميلتنا :"تصدقي ايوة .. أنا اعرفها من قبل ماتيجي هنا ..كانت زى الفل .. أخرها كان شوية برد"
ضحكت ووجهت كلامي لها :"هي البت دي عديتك ولا إيه .. الله يرحم عقولكم "
قالت :"علي فكرة أنا بتكلم بجد ، يا بنتي مفيش حد جه القسم ده إلا وحدث له شئ موش كويس"
اكملت يمني الكلام :"خذي عندك دكتور "..." أول ماجه هنا سمعنا بعدها بكام يوم أن مرآته ماتت ، ودكتورة "..." بعد ماجت تدرس هنا سمعنا إنها اتطلقت"
وهنا قلت :"اه .. القسم يعني هو اللي طلقهم وموتهم .. تصدقي .. سره باتع"
قالت :"بلاش تريقة .. يا بنتي دي اللعنة.. سبيني أكمل كلامي ..وعندك أميرة صحبتنا ماتت بعد التعيين بشوية .. وأنا بعد تعييني بشهرين أتفسخت خطوبتي .. واللي أمامك دي بعد شوية من التعيين باباها مات .. وغيره وغيره "
قلت لها :"تعرفي فكرة .. تكتبيها قصة جديدة وتسميها "لعنة القسم" .. يلا خلينا نشوف شغلنا أحسن"
قالت يمني :"اضحكي اضحكي .. بكرة تشوفي بنفسك "
قلت لها :"يعني إيه .. كدا اللعنة أصابتني ولا لسة فيه تطورات.. يعني ممكن أموت قريبا!!!"
ردت ضاحكة :"يا بنتي الحاجات دي من الصعب التنبؤ بها .. أنها تدخل في عالم اللامعقول .. عالم الناس اللي تحت الأرض .. عالم صعب السيطرة عليه"
وأكملت :"تعرفي الفكرة كبرت في راسي .. وهبدا اكتب قصة حول الكلام ده "
"مجنونة .. حقا "
هناك تعليق واحد:
جميلة حقًا :)
إرسال تعليق