الثلاثاء، ١٣ مايو ٢٠٠٨

أين هدفي؟!


هل ضاعت أهدافي وأحلامي وسط الزحام والانشغال بالإحداث الطارئة والمعتادة؟ ، أين هدفي التي سعيت إليه يشتي الطرق؟ ، أين أحلامي؟ ، هل ضاعت وسط العمل المعتاد والروتيني ؟ ، هل أنا السبب ؟ ، هل أنا مقصرة ؟ ، هل أنا سلبية؟ ، هل نسيت أهدافي وأحلامي أم تناسيت؟ ، هل تخليت عنها مقابل أشياء أخري؟ ، هل عجزت عن تحقيقها وارفض أن اعترف بذلك؟ ، هل هناك أسباب خارجية تسببت في ذلك؟.

أسئلة كثيرة تدور في ذهني الآن ، بدون مثالية و تذويق للكلام ومحاولة للتحايل علي الموقف ، اكتشفت أني لا شئ ، ولم افعل أي شئ جديد ، أو بمعني أدق مفيد ، ولكن ارجع وأقول طب مش ممكن أكون أنا شايفة خطا ، أو أنا طماعة شوية ؟ ، وعايزة زى ما بتقول تأخذ كل حاجة ؟ ، دون أن تتنازل عن أشياء أخري ؟.

أعود وأقول لنفسي طب مش ممكن أكون أنا بنظر بمثالية شوية ؟ ، وارجع برده أقول مثالية إيه أنا ببص صح؟.

وارجع تاني برده وأقول أكيد أنتي السبب ؟ ، أكيد أنتي مقصرة ؟ مهو أكيد أنتي اللي اهملتي هذه الأهداف .

يمكن أنا علشان شوية مكتئبة علي غير العادة فبقول كده ، بس يعني حاسة أن سبب الاكتئاب ده شوية الكلام اللي فوق دول؟!.
يمكن بسبب شغلي الجديد واللي حاسة أني مخي وقف خالص ومش عارفة احدد إذا كان مفيد لي ولا لا؟ ، ومش عارفة هل استمر فيه أو لا؟!.

يمكن علشان بعدت عن ناس تعودت عليهم ، وعلي رؤيتهم يوميا ، ناس أحبوني بجد وأنا أكثر منهم ، يمكن علشان بشتاق إليهم كثيرا ، يمكن علشان حسيت أنهم أسرتي الثانية ؟ ، يمكن علشان لم اختلف معهم علي الإطلاق ، يمكن علشان قدروني وقدرتهم ؟ ، يمكن.. يمكن ؟؟؟؟!!! .

يمكن علشان هذه الأيام بعدت عن ربي وحاسة أني مقصرة في حقه كثيرا .. كثيرا .. كثيرا ؟!.

يمكن علشان مش لاقية – أنا السبب في ذلك طبعا - وقت اجلس فيه مع نفسي كويس واقدر أفكر براحتي ، وأقول أنا عايزة إيه ؟.

يمكن علشان عندي أحساس قوي بالهروب من الكلام ومش عايزة أتكلم أصلا ، يمكن لأني وجدت نفسي غير راغبة في الكلام واكتفي فقط هذه الأيام بالاستماع؟.

يمكن كل ده كسل مني؟ .

ويمكن فقدت الكثير من قوتي وتغلب علي الكسل والإهمال؟.

يمكن أكون استسلمت لوسوسة الشيطان واستطاع أن يتغلب علي ويشعرني بالإحباط؟

يمكن لأني بشعر بحالة من الإرهاق الشديد ولدي رغبة شديدة في النوم العميق ؟

يمكن لان دماغي مليانة بحاجات كثيرة جدا ؟

يمكن لأني بقالي فترة طويلة شوية لم اجلس مع صديقتي ولم أراها ووحشاني جدا؟

يمكن لأني في حاجة أني أتكلم مع حد واخرج كل ما بداخلي؟

يمكن بكتب كل ده لأني فقط مكتئبة شوية ، وكله كلام مبالغ فيه؟

هو أكيد في حاجة من دول هي الصح أو حاجات

بس برده كله ممكن.

هناك ١٠ تعليقات:

غير معرف يقول...

ايه كل ده يا نهياوية انت تيهة كده ليه متعودناش عليكي كده وبعدين لما انت تتوهي بالشكل ده امال من الي يصحا ويحدد هدفه .. انت محتاجة اجازة افلها يومين

غير معرف يقول...

روق يا جميل انتي مابعدتيش عن حبايبك ولا اسرتك التانية انتي على طول معانا وأكيد طبعا احنا معاكي واوعي تضيقي من اي حاجة .

ودايما اعرفي ان اي مكان جديد بيبقى في شوية خوف بس أول ماتتعودي ... هتنسي اي حاجة تاني ... فاكرة لما كنتي بتفطري في البيت ومابتكليش في الشغل..

وحشانا بجد بس اللي مصبرنا ان دا خير ليكي واكيد في فايدة " طالما حاجة انتي ماكنتيش تعرفيها وعرفتيها يبقى اكيد في فايدة" وحتى لو مش شايفاها دلوقتي فدا عشان انتي متوترة شوية مش "تايهة" ..

وبعدين يا احلى نهياوية انتي دوري شوية وانتي اكيد هتعرفي ازاي تستفيدي ...

بنحبك ..بنحبك .. بنحبك ..بنحبك ..

غير معرف يقول...

يا نهار أبيض .. النهياوية الجميلة بتقول انها معملتش حاجة مفيدة .. ازاي الكلام ده .. دا انت مبتريحيش نفسك من التفكير والعمل والتخطيط .. لالالا الشيطان بس اللي مكبرها في دماغك .. والأهداف مبتتحققش في يوم وليلة .. ارتاحي شوية ورتبي نفسك وبلاش اللوم المحبط ده حاسب نفسك آه انما تحبطيها وتيأسي لأ ..
والله بتفكريني بنفسي من كام سنة
اتمنى لكي كل التوفيق ..

نهياوية يقول...

شيماء نور
---------
ربنا يكرمك ياجميل ، فعلا الواحد محتاج لاجازة

نهياوية يقول...

شجرة التوت
--------
منارة ربن يركمك يارب ، انا والله بحبكم اكثر ، ومش لاقية كلام اعبر عن مدي احترامي وتقديري وفوق كل ده حبي لكم

نهياوية يقول...

علي الطريق
---------
دائما مايكون كلامك حكيم وجميل ،تمام جدا كلامك ، هما حبة كأبة وبيعدوا ،ولو شفتين الان هتلاقيني نورمال خالص

غير معرف يقول...

بقالي فترة طويلة مبدخلش علي النت او المدونة اول لما ادخل الاقي الكابة دي
لا لا ياستي انا غيرت فكرتي عنك
فين المرح والتفاءل الزائد
دا انتي مصدر التفاءل لدفعة 2006 عسكرية اعلامية صحفية

ريحي نفسك شوية
ايه رايك في يوم فسحة زي اللي غرمتوني فه فاكرة ولا افكرك ولا بلاش فضايح علي النت

اتمني ان اراك قريبا وانتي فرش

رنا

مرسال يقول...

وحشتينا موت

Unknown يقول...

وو

بنت أبيها يقول...

انه الصراع الأزلي

بين العقل والنفس البشرية

وصراح نمر به جميعا من فترة لاخرى خلال حياتنا

انه صراع طبيعي

ولكن الغير طبيعي فيه ان يستمر

ليؤدي بصاحبه الى المهالك

لم لا تأخذين اجازة

اعتبريها اجازة استرخاء

واعيدي فيها تقييم حياتك وموقفك ومستقبلك

ولن تندمي